وبلاگ

یافتن پلاک ثبتی روی نقشه ،جانمایی پلاک ثبتی

دسته: وبلاگ

در برخی شرایط شما دارای سند مالکیت هستید اما موقعیت ملک به صورت دقیق قابل مشخص نیست یا در مواردی همسایگان به ملک شما تعرض داشته یا دچار شک و تردید هستید و در این شرایط توسط کارشناسان و متولیان امر به شما توصیه می شود که جانمایی پلاک ثبتی انجام شود تا از طریق جانمایی پلاک ثبتی موقعیت دقیق ملک مشخص شود و تمام فاکتورهای مورد نیاز برای شناسایی دقیق موقعیت ملک همچون: موقعیت مکانی بر اساس GPS، متراژ، مشخص شدن حدود همسایگان ملک، وضعیت کنونی ملک و… قابل تشخیص می باشد که در ادامه به تمام مباحثی که درباره جانمایی پلاک ثبتی نیاز دارید را با هم بررسی خواهیم کرد با ما تا پایان این مطلب همراه شوید.

جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

جانمایی پلاک ثبتی برای تعیین مکان دقیق ثبتی و زمین ملک به همراه تمام فاکتورهای مورد نیاز قابلیت استفاده دارد. نقشه جانمایی پلاک ثبتی در واقع یک کروکی یا پلان ثبتی از ملک است که مواردی همچون اطلاعات حقوقی و حدود اربعه ملک در نقشه تفکیکی اولیه به همراه برداشت وضع موجود در مختصات یو تی ام قرار دارد و نقشه جانمایی پلاک ثبتی که توسط کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس نقشه برداری نظام مهندسی تایید شده و ممهور به مهر کارشناس باشد هم رده سند رسمی یک ملک به حساب می آید.

یافتن پلاک ثبتی و جانمایی آن
یافتن پلاک ثبتی با استفاده از نقشه های قدیمی

البته خاطر نشان می سازد که نقشه یو تی ام ملک با نقشه جانمایی پلاک ثبتی متفاوت است. چرا که در نقشه یو تی ام وضع موجود ملک در سیستم مختصات یو تی ام، نقشه کروکی ملک درج می شود و متراژ و مساحت ملک در یو تی ام به صورت دقیق مشخص می شود و پلاک ثبتی در این نقشه درج نمی شود.

برای مثال اگر شما یک سند قدیمی ملک در اختیار داشته باشید اما از مکان دقیق ملک خود بی اطلاع باشید با مطالعه اطلاعات مندرج در سند محل دقیق ملک را برای ادارات ثبت اسناد یا شهرداری یا… توضیح دهید قابل پذیرش نخواهد بود و در این شرایط باید کارشناسان نقشه برداری با تطبیق اطلاعات و مدارک موجود و پیدا کردن حدود همسایگان و تهیه نقشه یو تی ام با مقیاس 1:2000 مکان دقیق ملک را روی نقشه و سیستم یو تی ام اجرا نمایند که به این روندی که طی می شود جانمایی پلاک ثبتی گفته می شود.

جانمایی پلاک ثبتی به زبان ساده یعنی طبق بررسی های انجام شده تایید شود که پلاک ثبتی که در سند درج شده دقیقا متعلق به همان ملکی باشد که مورد نظر مالک یا متقاضی است؛ البته این کار باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری در امور ثبتی صورت پذیرد. اغلب برای دریافت  سند تک برگی علاوه بر تهیه نقشهUTM ، یکی دیگر از مدارکی که باید توسط مالک ارائه شود تحویل نقشه جانمایی ثبتی به اداره ثبت و اسناد می باشد.

کاربردهای جانمایی پلاک ثبتی عبارتند از:

با توجه به اینکه جانمایی پلاک ثبتی از کاربردهای بی شماری برخوردار است در ادامه به مهم ترین کاربردهای آن می پردازیم:

  • برای مشخص کردن تداخل پلاک نیاز به جانمایی پلاک ثبتی است.
  • برای پیدا کردن املاک گم شده نیاز به جانمایی پلاک ثبتی است.
  • برای استعلام ثبتی نیاز به جانمایی پلاک ثبتی است.

جانمایی پلاک ثبتی در یک نقشه یو تی ام که حدود اربعه ملک با مقیاس 1:2000 به همراه نقشه های ثبتی جانمایی انجام شده تحویل مالک داده می شود که به نقشه جانمایی پلاک ثبتی نیز از آن نام برده می شود نقشه مبنا برای تهیه نقشه های ثبتی قدیمی یا نقشه پلاک ثبتی کروکی که به نقشه های تفکیکی هم معروف هستند استفاده می شود که نقشه یو تی ام جانمایی ثبتی بعد از ترسیم حدود اربعه سند و مطابقت با پلاک ثبتی و نقشه های ثبتی تهیه می شود.

جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی
جانمایی ملک با استفاده از عکس های هوایی

نقشه جانمایی پلاک ثبتی را چگونه دریافت کنید؟

برای اینکه نقشه جانمایی پلاک ثبتی را دریافت کنید در ابتدا باید به کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناسان سایت مپ اسکیل مراجعه کنید و کارشناس رسمی دادگستری با مطالعه اطلاعات سند شما و انجام پروسه جانمایی پلاک ثبتی می تواند جای ملک شما را مشخص نماید پروسه جانمایی سند یا جانمایی پلاک ثبتی یک پروسه پیچیده و زمانبر در امور ثبتی می باشد و با تهیه نقشه یو تی ام متفاوت است که کارشناسان خبره سایت مپ اسکیل می توانند با بالاترین دقت این کار را برای شما انجام دهند.

برای انجام کار جانمایی پلاک ثبتی باید مانند چیدن یک پازل که از قطعات زیادی تشکیل شده است عمل کرد و هر پازل همانند یک پلاک ثبتی از همسایگان ملک طبق حدود اربعه مندرج در سند عمل می کنند که بعد از اینکه املاک همسایه و حدود اربعه ملک در نقشه یو تی ام مشخص شد موقعیت سند قدیمی تعیین می شود.

برای انجام عملیات تشخیص موقعیت قرارگیری موقعیت یک زمین باید توسط کارشناس رسمی دادگستری و با ارائه سند شش دانگ توسط مالک یا مالکین یا نماینده قانونی آن به همراه وکالت نامه معتبر قابل انجام می باشد یا در صورت فوت مالک باید انحصار وراثت و وکالت نامه همه وراث توسط نماینده قانونی آنها در دست باشد.

اهمیت و نقش جانمایی پلاک ثبتی

با توجه به افزایش روز افزون قیمت املاک و زمین با هزینه بسیار کم نسبت به قیمت زمین توسط جانمایی نقشه سند قدیمی می توانید سند قدیمی را زنده کنید البته یک مکانیزم بسیار پیچیده حقوقی و مهندسی است و کارشناس رسمی تا اتمام کار کارشناسی نمی تواند مکان قرار گرفتن ملک را حدس بزند.

 به همین خاطر اینکه دیده شده است که برخی از کارشناسان بر اساس اطلاعات اولیه ی که در سند وجود دارد و تشابهاتی که وجود دارد بر اساس حدس و گمان و مطابق با جانمایی پلاک ثبتی مشابه قرارگیری ملک را حدس می زنند که این کار علاوه بر بار حقوقی، خسارات دیگری را نیز به دنبال دارد چرا که ترتیب پلاک های فرعی دارای ترتیب و نظم نیست و همه ی املاک در یک زمان درخواست پلاک ثبتی نداده اند برای مثال پلاک فرعی 115 لزوما همسایه پلاک فرعی 116 نیست.

انواع جانمایی پلاک ثبتی سند

در ادامه هر یک از انواع جانمایی پلاک ثبتی سند را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد:

۱- جانمایی ملک بر اساس حدود اربعه سند

جانمایی ملک بر اساس حدود اربعه سند بار حقوقی بالایی را به دنبال دارد به همین جهت کارشناس رسمی دادگستری باید پروند ثبتی ملک را با دقت بالا مطالعه نماید و بدون توجه به محل درخواستی مالک، باید بر اساس سابقه ثبتی کار جانمایی پلاک ثبتی را اجرا نماید. با توجه به اینکه تغییر و تحولات مناطق زیاد است به همین خاطر مالک یا مالکین شک و تردید در حدود اربعه دارند به همین جهت خواستار جانمایی ملک هستند تا ملک در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار بگیرد که در این شرایط کارشناس رسمی دادگستری باید مطابق با نظر کارشناسی کارهای مورد نیاز را انجام داده و در نهایت اقدام به تهیه نقشه جانمایی ملک کند.

کارشناس رسمی دادگستری باید با توجه به وظایفی که قوانین ثبتی برای آن تعیین کرده امور کارشناسی را بر اساس قانون انجام دهد و در پایان با ممهور نمودن نقشه جانمایی سند وجه قانونی به کار خود می بخشد و هرگونه خطایی و درگیری های حقوقی را برای کارشناس به وجود خواهد آورد.

موارد ارجاعی جهت جانمایی سند

  • مالک با وجود داشتن سند از مکان ملک بی اطلاع است.
  • در سندهای قدیمی اغلب حدود اربعه دارای اشتباه و ابهام هستند.

۲- جانمایی ملک طبق اظهارات مالک

جانمایی ملک طبق اظهارات مالک در روندی بسیار تخصصی اقدام به برداشت زمینی با استفاده از تجهیزات و ابزالات بسیار دقیق نقشه برداری می کنند که حتما باید این کار توسط کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی صورت پذیرد چرا که امور هندسی نیاز به دانش تخصصی در این زمینه دارد.

روند کار هم بدین صورت است که برای جانمایی ملک روی نقشه ثبتی در ابتدا مالک از موقعیت مکانی ملک خود اطلاع دقیق دارد و برای برداشت حدود اربعه را به کارشناس نقشه برداری اظهار می نماید و کارشناس رسمی دادگستری بر اساس اظهارات مالک اقدام به برداشت و تهیه نقش یو تی ام ملک مذبور می نماید و بعد از اینکه نقشه یو تی ام تهیه شد آن را ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری می نماید.

موارد ارجاعی در جانمایی ملک طبق اظهارات مالک

  • تعیین مختصات UTM با استفاده از سامانه شمیم جهت ثبت در سیستم کاداستر کشوری
  • مستحی حدود اربعه و نقشه برداری جهت ثبت و صدور سند تک برگی
  • تغییر حدود اربعه ملک مانند عقب نشینی در گذرها، تعریض و طرح های شهری

چه املاک و مواری نیاز به جانمایی سند دارند؟

  1. اثبات مالکیت متقاضی در صورت وجود شبهه در مالکیت پلاک ثبتی
  2. اگر حدود اربعه ملک مشخص باشد و نیاز به میخکوبی با دقت بالا برای محصور کردن ملک باشد.
  3. در صورت داشتن مدارک یکسان برای یک ملک با چندین مالک
  4. سازمان شهرداری از مالک، نقشه یو تی ام و جانمایی وضع موجود ملک را درخواست نماید.
  5. مکان ملک مورد نظر مجهول باشد اما مالک، سند ملک ارائه نماید.
  6. درخواست جانمایی سند به مالک توسط دادگاه ارائه شود.

مراحل جانمایی پلاک ثبتی و پیاده سازی آن

  1. در اولین مرحله تمام مدارک و مستندات توسط کارشناس رسمی دادگستری مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد تا بتواند بر اساس اسناد و مدارک حدود اربعه را تشخیص دهد.
  2. در دومین مرحله نیاز به استعلام و تهیه نقشه ثبتی است چرا که برای اغلب جانمایی پلاک ثبتی نیاز به نقشه ثبتی الزامی است و در این شرایط نقشه بردار مدارک مورد نیاز را کامل می نماید. خاطر نشان می سازد که تیم کارشناسی مپ اسکیل کامل ترین آرشیو نقشه های ثبتی را در اختیار دارد و این اطمینان را به شما می دهد در سریع ترین زمان ممکن نقشه ثبتی مورد نیاز شما را ارائه دهد.
  3. در سومین مرحله جانمایی ملک روی نقشه صورت می گیرد و موقعیت دقیق ملک تعیین می گردد با استفاده از نقشه های ثبتی حدود اربعه ملک روی نقشه و عکس های هوایی قدیمی ارتوفتو جانمایی می شوند.
  4. در آخرین مرحله مختصات چهارگوشه روی زمین میخکوبی می شود مختصات ملک مذبور از نرم افزار خروجی گرفته می شود و با استفاده از دوربین و GPS میخکوبی انجام می شود.

جمع بندی مقاله و کلام پایانی

در این مطلب به هر آنچه که باید درباره جانمایی پلاک ثبتی بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و تجارب خود را درباره جانمایی پلاک ثبتی با ما و دیگر دوستانتان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

4.8/5 - (13 امتیاز)
مطالب مشابه

تبدیل مختصات UTM(یو تی ام) به جغرافیایی (WGS)

تبدیل کن! طول جغرافیایی (dms): عرض جغرافیایی (dms):
خواندن مطلب
مقیاس چیست و انواع آن در نقشه

مقیاس چیست و معرفی انواع و کاربرد آن

اگر بخواهیم به زبانی ساده تعریف مقیاس چیست را توضیح دهیم می توان اینطور بیان کرد که نسبت طول ترسیم شده در نرم افزار یا کاغذ به همان اندازه روی زمین را مقیاس می گویند. مقیاس عددی است کسری، که…
خواندن مطلب
نمونهدعکس هوایی سال 1336

عکس هوایی و نقشه هوایی ده 30 (سال 1334 و 1335 به بعد)

قبلا به صورت کامل در مورد تصاویر هوایی و نقشه ها صحبت کرده بودیم اما در این مقاله می خواهیم به تشریح کامل تصاویر هوایی دهه 30 پردازیم. آیا می دانستین اولین مرحله عکس برداری ایران مربوط به چه سالی…
خواندن مطلب
نقشه و عکس هوایی سال 1370 و 1372

عکس هوایی سال 1372 و دهه 70

عکس های هوایی سال 1372 و دیگر سالهای دهه 70 به عکسبرداری از عوارض سطح زمین در دهه 70 گفته می شود  و در دسته بندی عکس های آنالوگ قرار می گیرد. به طور کلی عکس های موجود در بانک…
خواندن مطلب

عکس هوایی سال 1365

با توجه به اینکه رشد جمعیت از سال 1357 شروع شده و در دهه 60 شمسی به اوج رسید همین امر باعث گسترش شهر نشینی و مهاجرت روستاییان به شهر شد. با گسترش شهرنشینی تراکم جمعیت بالا رفته و به…
خواندن مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مقیاس چیست و معرفی انواع و کاربرد آن
عکس هوایی سال 1372 و دهه 70